A 21. század rákja: az ülő életmód

"Ezzel a kíméletlen állítással magánemberként és jógaoktatóként is egyet kell értenem. Minden pesszimista hozzáállást mellőzve, józan paraszti ésszel végiggondolva, a napi 10 -12 óra üléssel, görnyedéssel, és 0 vagy elenyésző sporttal az emberek nagy része egyenesen a vesztébe rohan.

Direkt írtam több mint 8 órát, mert nem csak a munkaidőben és az iskolában hesszelünk előrehelyezett fejjel, plusz beállt vállakkal, hanem a telefont bogarászva, a tévé előtt vacsorázva és útközben, akár vezetünk, akár tömegközlekedünk.

Egyébként a helyzet kulcsát már, a második mondatomban megadtam, ami nem más, mint a sport - jelen esetben a jóga, bár azt hiszem írásomban több sportág képviselője megtalálja saját módszereit és javaslatait.

Szeretném még jobban megvilágítani, miért nem érzem egy cseppet sem durvának kijelenteni azt, hogy az ülő életmód megrövidíti az egészséges, aktív életet.

Gyakorlatilag minden második embernek van valamilyen hát, nyak, váll, derék, csípő fájdalma, és minden huszadiknak gerincsérve, akár tud róla, akár nem. Ezenkívül sokan időszakos fejfájásról, láb-, és kéz zsibbadásról számolnak be, akár már huszonévesen. Ezek a panaszok pedig legtöbb esetben a mozgásmentes, ülő életmódhoz vezethetőek vissza.

Sajnos mindez nem meglepő, gondoljuk csak végig, mi történik a testünkkel 20 éves korunkig:

  • Az első évben ha minden jól megy, megtanuljuk tartani a fejünket, kúszni, mászni és felállni.
  • Eztán kialakul az egyensúly, jön a séta, és ha szerencsések vagyunk sok időt tölthetünk a földön ülve, később pedig csimpaszkodva, szaladgálva.
  • Három éves korunkra már az is kiderül, hogy jobb vagy bal kezesek vagyunk, aztán jön a tablet és a telefon.

Szóval ennyi, 3 év fejlődés után jön az ülés és a bambulás. Ha figyelnek ránk a szülők, vagy jó oviba járunk, akkor 6-7 éves korig megtanulunk biciklizni, korcsolyázni, rollerezni, úszni, focizni, síelni. Ha a családunk következetesen nevel minket, akkor ezek a mozgások megmaradnak az életünkben, kb. tinédzser korig, sőt bővülnek általunk választott sportokkal.

7 éves kortól kezdődik az “ülés időszaka”. A testtartás hibák kialakulása már az iskolapadban elindulhat: A keresztcsont hátradől a széken ülve, a váll előreesik, a hát meggörnyed, a fej pedig előremozdul a gerincoszlop tetejéről, ahol a helye lenne. Ha nem avatkozunk közbe, ez a tartás rögzül be egész életünk során, és teszi bizonyos izomcsoportjainkat gyengévé, más izmainkat pedig berövidíti, gátolva ezzel az ízületek mozgékonyságát. Ennyi elég hozzá, hogy tinédzserként vagy egyetemistaként jelentkezzenek az első fájdalmas tünetek, melyek szerencsére a test fiatalsága és regenerációra való képessége miatt enyhíthetők és megszüntethetők. Ám, ekkor még -remélhetőleg- életünk felénél sem járunk. Azonban az izmok, ízületek után jön a gerincoszlop, a csigolyák, a vérkeringés, a nyirokkeringés, az emésztésért illetve anyagcseréért felelős szervek, melyek mind egyre rosszabb állapotba kerülnek, ha csak gubbasztunk és a monitort nézzük. Az idő előrehaladtával, egyre több testi probléma fog jelentkezni. A legalattomosabb, hogy nem azonnal ütik fel fejüket a fájdalmak, hanem 10-15 év után, érthetően akkor amikor a test “öregedni” kezd. Az idézőjel arra utal, hogy nem 70-80 éves nyugdíjas éveit töltő emberekre célzok, hanem már 20-30-40 éves fiatalokra, akik eddigre már több évtized ülésen túl vannak.

Egy szó mint száz, érdemes mielőbb magunkba nevelni a rendszeres mozgás igényét - még akkor, amikor nem fáj semmink - ha hosszú, egészséges, boldog életre vagyunk.

A jógát azért tartom egy végtelenül kreatív és hatékony módszernek, mert pontosan alkalmazható azokra a problémákra, amelyektől életmódjából adódóan, szenved a 21. század embere:

  • Az ászana rendszerek gyakorlatai nyújtják és erősítik az izmokat, segítségükkel korrigálhatóak a testtartás hibák és megszüntethető a fájdalom.
  • A rendszeres jóga gyakorlása hat a pulzusra, a vérkeringésre, a nyirokrendszerre valamint a  belső szervek működésére, frissen tartja a szervezetet.
  • A légzőgyakorlatok hatnak a pszichés állapotra, és regenerálják a stressz okozta problémákat.
  • A jóga filozófiája segít megérteni és megélni a különböző élethelyzeteket, egyfajta emberi érettséget adva gyakorlóinak.

A jógát tényleg csak ajánlani tudom mindenkinek! Mivel megannyi válfaja létezik, megkockáztatom, hogy mindenki találna kedvére és/vagy bajára valót. Léteznek lassú, légzéssel és meditációval egybekötött foglalkozások, erőteljes, minden izmot átmozgató dinamikus órák, illetve azok a speciális változatok melyek például a női test működését vagy a hormonrendszert helyezik a gyakorlás középpontjába.

Óráimon mindenkit sok szeretettel várok - életkortól és hajlékonyságtól függetlenül - aki szeretne belekóstolni a jógába és megtapasztalná jótékony hatásait!"

Szerző: Tölgyesi Írisz, a BEAC jógaoktatója

További részletek a BEAC-os jógaórákról ITT!